Our Blog

Independent Electric Espresso Truck/Lunchcafé

Minos werd naar aanleiding van de introductie van de eerste Tesla in Californië gegrepen door ‘de elektro auto’. De simpele en effectieve techniek, tanken bij elk stopcontact, geen uitstoot, haast geen onderhoud… het klinkt zo mooi! Toen ontmoette hij een Nederlands meisje dat niet ophield met praten over espresso’s. En eten. En wat is er nou mooier dan een elektrisch aangedreven auto die ook nog fungeert als espressobar?

NOU DAT IS EEN ELEKTRISCH RIJDENDE CITROËN HY ESPRESSOBAR/LUNCHCAFÉ!

Goed, leuke droom dit.. Maar HOE zorg je er nou voor dat een leuk oud bussie daadwerkelijk op een zootje batterijen rijdt?
Na heel veel uren onderzoek, rekenen en overleg met de Koning der Wattages ofwel Vincent Heijnsdijk kwamen we er achter welke componenten deze wilde droom mogelijk kunnen maken.

In de neus van de HY is intussen een groot gat ontstaan. op de plek van de enorme benzine motor komt nu een licht elektromotortje met hetzelfde vermogen. Daarboven komt de e-car-box: de hersenen van de elektrische aandrijving die ervoor zorgen dat de elektronen de juiste kant op gaan en de wielen beginnen te draaien als iemand het gaspedaal intrapt. Om 100 km te rijden of de espressobar ten minste een dag te laten draaien hebben we ongeveer 30kWh nodig. Dit is 300kg aan gloednieuwe li-ion accu’s die we ergens in de bus kwijt moeten. Dit was een pittig Tetris klusje maar uiteindelijk hebben we voor alle 135 cellen een plekje gevonden tussen de chassisbalken. We wilden namelijk geen ruimte voor de espressobar verliezen vanwege de accu’s. In de neus moest nog een verbinding tussen de nieuwe elektromotor en de originele versnellingsbak ontworpen worden. In samenwerking met de Hogeschool Rotterdam hebben we de elektrische aandrijflijn voor de HY ontwikkeld.

 

 elektro aandrijving HYBatterijbak HY

 

 

Comments ( 0 )

    Leave A Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *